
FoI ruling means BBC may reveal Middle East report 

By Martin Stabe, Online Press Gazette 
7 September 2006 
 
The Information Tribunal has ruled against the BBC in the first case testing the exposure of 
the corporation's journalism to requests under the Freedom of Information Act. 
 
It decided the corporation had been wrong to deny a request for an internal report about its 
coverage of the Middle East using a blanket derogation in the law that exempts the BBC 
from releasing information about its journalism. 
 
The BBC, Channel 4 and Welsh broadcaster S4C are only covered by the Freedom of 
Information Act "for purposes other than those of journalism, art or literature". 
 
In April, Press Gazette revealed that since the act came into force in January 2005, the BBC 
had rejected more than 400 requests by citing the derogation. mong the rejected requests 
was one by London solicitor Steven Sugar, who had asked the corporation to release an 
internal report on its coverage of the Israeli-Palestinian conflict, written in 2004 by senior 
editorial advisor Malcolm Balen The corporation's decision to deny the request was later 
upheld on appeal by the Information Commissioner. 
 
Overturning the Commissioner's ruling, the tribunal decided that the derogation does not 
apply to the Balen Report because at the time of the request the BBC had been using it for 
strategic, rather than for journalistic, purposes. 
 
The decision hinged on the tribunal's assessment of the meaning of "journalism" in the FoI 
legislation and whether the BBC's claim that it held the Balen Report only "for the purposes 
of journalism" was accurate. 
 
The tribunal decided that the key distinction was between "functional journalism" and "the 
direction of policy, strategy and resources that provide the framework within which the 
operations of a [public service broadcaster] take place". 
 
The decision of the tribunal now leaves the way open for some of the 400 rejected requests 
to be re-submitted.  These include a request by Press Gazette for information on the number 
of BBC journalists earning more than £100,000. The BBC told Press Gazette that the 
corporation was unable to make a comment on the ruling until it had time to consider the 
findings in greater detail. 
 
Source: 
http://www.pressgazette.co.uk/article/070906/foi_ruling_means_bbc_may_reveal_middle_ea
st_report  

http://www.pressgazette.co.uk/article/070906/foi_ruling_means_bbc_may_reveal_middle_ea

