BBC TOLD TO PUBLISH DYKE MINUTES

Rob Evans and Matt Wells
The Guardian
10 January 2007

The BBC was yesterday ordered to publish secret documents that will reveal why Greg Dyke
was forced out as director general after the Hutton report.

In a landmark ruling, the freedom of information tribunal ruled the corporation should publish
confidential minutes of the BBC governors' meeting that took place hours after Lord Hutton
criticised the corporation in January 2004.

After the meeting, Mr Dyke quit and the BBC issued an apology to Downing Street that the
former director general later said was "abject, embarrassing and unjustified".

The minutes are expected to show which governors voted to force out Mr Dyke and why the
board sanctioned the controversial apology.

The tribunal ruled in favour of an application by the Guardian and Heather Brooke, an open
government campaigner; the BBC has been resisting the disclosure for nearly two years.

Yesterday, Andrew Bartlett QC, the presiding chair of the tribunal, said the BBC's argument
to keep secret the minutes was "unimpressive, meagre and unrealistic".

"We are left with an impression that the BBC had a greater concern with the maintenance of
secrecy than with the specifics of why these particularly important minutes should or should
not be published," he said.

Mr Bartlett added that, in contrast, there was a "strong public interest" in knowing why the
governors had decided to sack Mr Dyke and apologise to the government.

The BBC had argued that minutes of all governors' meetings should remain secret as the
governors would feel afraid of expressing their real opinions if they knew that these accounts
would be published.

But the tribunal agreed with the Guardian's argument that the governors' meeting after the
Hutton report was a "unique and highly unusual” event in the BBC's history.

The BBC lost two of its top figures - Mr Dyke and Gavyn Davies, the chairman - after Lord
Hutton criticised the corporation over the quality of its reporting on the existence of weapons
of mass destruction in Iraq. Many BBC staff came out on the streets in protest at the sacking
of Mr Dyke.

The Guardian and Ms Brooke had argued that the public had a right to know how the
governors had reacted to the Hutton report, particularly as the BBC's apology had placed
grave question marks over the independence of the corporation.



Mr Bartlett accepted the Guardian's argument that the "governors were unlikely to be
'shrinking violets' who would be inhibited from doing their duty by the thought that their
deliberations might at some point become public".

He regarded as "important” the evidence given by Mr Dyke at the tribunal last month.

Mr Dyke had told the tribunal that "in my experience [the governors] are not the type of
individuals who would be inhibited from expressing their views by fear that those views might
be made public in the future".

The tribunal acts as the ultimate arbiter in freedom of information cases.

It is the first victory at the tribunal for a national newspaper since the freedom of information
act came into force two years ago.

It comes at a time when ministers are seeking to prevent journalists and other regular users
of the act from submitting high volumes of requests for politically sensitive documents.

Yesterday, the BBC said it was considering its options.

It could either hand over the documents as ordered, within 28 days, or try to overturn the
ruling at the high court.

This can only be done if the BBC believes that the tribunal has made a legal error.

Source: http://media.qguardian.co.uk/site/story/0,,1986497,00.html?qusrc=ticker-103704



http://media.guardian.co.uk/site/story/0,,1986497,00.html?gusrc=ticker-103704

