1.

Standard bearers, oasis seekers and wily contestants:

Socio-cultural aspects of the right to information in Malta
By Fr Joseph Borg

The right to information can be looked at from a normative point of view. This
covers the legal and congtitutional aspects covering this right in the Maltese
IdandsY. These aspects are discussed in Dr Kevin Aquilina’s paper caled
“Freedom of Information under Maltese Law”. While legidation is very important
it gives us only one part of the scenario. Thereare also societal and cultural factors
which influence, if not determine, the degree to which it is actually possible to
receive and impart information. These aspects are discussed in this paper.

The"Babel” of the M altese mediascape

2.

One can argue that the best de facto guarantee for the safeguarding both aspects of
the right to information, i.e. the reception and imparting of information, is the
presence of many media organisations with diverse content and ownership
structures. The media are important to society because of their close connection to
democracy (Lichtenberg, 1990, Keane, 1991). In this respect the Mediterranean
idand of Malta - a surface area of 316 km. sg. and a population of 381,000 - is so
mediarich that it can be said that the right to information is well respected.

The number of media outlets in Malta is vast — a prima facie satisfaction of the
people’s right to receive information. There are four daily newspapers and ten
weeklies, six Madtese TV dtations, twelve nationa radio stations and 21
community radio stations. There is a Maltese TV station for every 51,000 persons
aged 16 years and over; and a national or community radio station for every 9000
persons. Thereis aradio station for every 9 square km!

Out of the three main mediai.e. newspapers, TV and radio the last one is the most
interactive. The programme structure of most radio stations gives listeners the
possibility of airing their views. The phone-in format is one of the most popular
genres. It is very commonly used in discussion programmes — al discussion
programmes are of the phone in type - thus giving the people an economically
cheap and easy way to publicly express their opinions. Besides, people in
authority are made accountable and can be criticised, argued with, told off etc
while live on air.

As aresult of the phone-in format the listener becomes an intermittent broadcaster
who has an opportunity of influencing the radio text by making an actua
contribution to it. This presence eventually develops into a kind of partnership
with the presenter-producer who eventually develops into "listener-centred” and
in severa cases "listener-controlled” programmes.

This is perhaps the greatest political and cultural effect of the introduction of
broadcasting pluralism in the beginning of the nineties (Borg, 1997). My
hypothesis is that this mentality associated with the radio genre — change from
listener to broadcaster - is also becoming a cultural phenomenon — change from a
culture of compliant citizens to a culture of demanding ard questioning citizens.



7.

The existence of a large number of media organisations guarantees the
guantitative aspect of the right to information but not necessarily its qualitative
dimension. Ownership structure can give us an indication whether this dimension
is being served or not.

Do standard bearersrespect the right to information?

8.

10.

11.

12.

The relationship between ownership structures and content has been studied and
debated in many fora (Croteau and Hoynes, 2003; Bagdigian, 1997; McQuail,
2000). The preserce of anti trust legidation in many countries is evidence of the
belief that the media are too powerful for society to let them be monopolized.
When, and if this happens, the people’s right to be informed and their right to
communicate their views will be at risk. A balanced system of ownership
structures is needed.

A distinctive aspect of the Maltese mediascape, which has a direct implication for
the qualitative dimension of the right to information, is the massive presence of
opinion-oriented ingtitutions in the ownership structure of media organisations. |
define opinionoriented organisations as those which are in the sector of
broadcasting or print media mainly to disseminate a message more than as a
means of financialy enhancing their investment. The state, the three political
parties and the Catholic Church own radio and/or television stations. Together
they dominate the audio and audiovisual media. The Maltese spend 78% of their
radio listening time following a radio station owned by one of these nstitutions
(Vassalo, 2002b). The major share - 42% - is taken by the stations of the three
political parties. During the same period the Maltese devoted 69% of their prime
time viewing (between 7.00p.m. and midnight) watching stations owned by the
political parties or the state. The share occupied by the two main political parties
is 37% of all viewing time for the prime time dot (Vassallo, 2002b).

The political parties and the Church have always had a very strong presence in the
print media. Maltese politicians spearheaded the struggle for freedom of the press
as part of their struggle for a greater freedom from the British coloniaisers
(Frendo, 1994). To-day al newspapers published in Maltese (two dailies and five
weeklies) are owned and published by an opinion oriented organisation: a
political party, a trade union or the church. On the other hand commercial or
semi-commercia interests publish the seven English language newspapers.

It is generally agreed that the right to information should belong to the audience
and the media are there to serve it. In 1969 the US Supreme Court stated that “the
right of the viewers and listeners, not the right of broadcasters is paramount”

(Hamelink, 1995). Is it readistic to expect opinion oriented organisations,
especialy political parties, to use their media to defend the rights of viewers and
listeners more than to use their media to project their needs and agendas,

especially in politically sensitive times e.g. election campaigns?

An analysis of the schedules of the stations of the political parties shows use their
media as their standard bearers more than information servers, and push their
agenda, generally at the exclusion of every other agenda. They act as it they are



13.

14.

15.

the owners and not the servers of the right to information. The media are their
standard bearers. The information passed is, a best, partial and partisan.
Generally one expects news bulletins to fulfil the role of the surveillance of the
environment more than the editorialising role (Wright, 1986). In the case of the
politically owned media the opposite is true. Facts are twisted and opinions are
projected as facts. The sensation that viewers of Net TV (owned by the party in
government) get is that they are living in a different country than that which Super
One TV (the station owned by the opposition party) reports on, and vice versa.

There are two silver linings to the cloud trust upon the right to information by this
ownership structure. The first one is that the media owned by the political parties
are more daring than the rest of the media to ferret corruption and abuse stories
when their party is not in government. So they are, at least, partiadly fulfilling the
media's watchdog role. The second silver lining is that audiences level of
credibility is in proportion to the level of credibility enjoyed by the owners of the
station. An opinion survey published in February 2003 shows that people are
much more satisfied with what is being said by news bulleting of the public
service media than by that of the stations owned by the political parties (The
Sunday Times, 23 February 2003).

The Maltese situation is, therefore, different from that prevailing in severa
Western countries. In several of these countries the threat to the right to
information lies in the situation where the normative concept of news is
challenged by the market driven concepts. In this scenario the concomitant danger
lies in the reduction of news to entertainment and the possible inhibition of the
dissemination of political news required in a democratic society (McManus, 1994,
O'Neill, 1992). In the Maltese mediascape the main danger to the right to
information is different: it lies in its potential reduction of news to propaganda or,
at best, its over-politicisation. Inboth cases news does not serve the citizens' right
to be informed.

An important question is. Are citizens interested enough in their right to
information and as a consequence try to be informed in a full, impartial and
balanced way or do they prefer, especially in times of political tension, to have the
media assure them more than inform them?

Oasis seekersand their right to information

16.

Those people who expose themselves only to the news bulletins or pages of a
newspaper owned by an opinion oriented organisation are in actua fact
voluntarily limiting their right to information as they get only a partia and
imbalanced picture of what is happening around us. They use the media in an
analogous way to the use that desert dwellers make of an oasis (Borg, 2002).
Desert dwellers use an oasis for shelter and to get refreshed before braving the
hot, hard desert. The readers, listeners and viewers use the political owned media
use them to satisfy their needs as party followers more than the information needs
they have as citizens. They use the party media to confirm their belief that their
party isright, expel fear that they can be on the losing side and armour themselves
with arguments to answer opponents.



17. Audience figures show that there are thousands who do not mind such limitations
while other thousands prefer not to limit their right. When people were asked on
which TV station they watched the news on the day before the interview there
were 31% of viewers who said they watched them on the political TV stations
while 27% watched them on the public service station (Vassallo, 2002b). Table
5.4 of the same study seems to indicate that 22% watch the news on more than
one station. It is interesting to note that when people were asked what is their
preferred time slot for the main TV news bulletin 64% said the time slot occupied
by the public service station while 18.7% mentioned the time slot occupied by the
political stations (Vassallo, 2002b). So in fact the majority prefer not to limit their
right for informetion.

18. Newspaper readers are amost divided in half between those who read the English
language press, which is not politically affiliated, and those who read the Maltese
language press which is tied (directly or indirectly) to a political party (MISCO,
2001b). There are many people who read more than one newspaper.

19. Which media do the people turn to in order to satisfy their right to information? If
we consider local news to be the main source of the satisfaction of this right from
the perspective of people srole as citizens then it is clear that TV is the winner.

Table 1: Preferred sourcefor local news
Y ear Radio Television Newspapers

1994 41% 31.4% 24.7  (Broadcasting Authority1994)
1995 20% 63% 12% (Broadcasting Authority 1995)
2000 12% 77% 6% (Vassalo 2000b)

2002 10% 77% 7.6% (Vassallo 2002b)

20. While the number of people who identify TV as their preferred source of news is
increasing, Table 2 shows that the number of people who do not watch news on
television is quite high. It is legitimate to ask: Are the citizens being informed
when they do not use the source which they themselves consider as their main
source for their information?

Table 2: Preferences compar ed to watching
Year Prefer TV Did not watch TV~ Source

for news news day before
1999 73.6% 60% Vassallo 1999b
2000 1% 64.5% Vassallo 2000b
2001 85% 52% Vassalo 2001b
2002 1% 62% Vassalo 2002b

Wily contestant in an oral-aural culture

21. While the dominant position of ingtitutions in the media structures places
pressures and, in a certain sense, limits the actualisation of the right to
information, other aspects of Matese culture tend to protect it from the
dominance of same institutions and counter balance the mass media. The scenario
is such that it enables Maltese media users to be both oasis seekers and wily
contestants.



22.

23.

24.

25.

26.

27.

Western European countries passed from an aura-aural society to a literate one
and then finally to one dominated by broadcasting and electronic media
(McLuhan, 1969; Ong, 1970). Maltese society had a different kind of
development. Broadcasting and literacy became mass media almost within one
decade. As a result Malta is today still an oralaura culture (Borg, 2000).
Rumour, verbal communication and the grapevine are still very important means
of information.

The role that these ora aural media played when democracy was under threat
throughout the eightiesis different in several aspects than they are playing today —
though they had and still have an important role in both instances.

In Graff (1983) | analysed the reportage of the incident in August 1980 when a
Libyan gunboat forced the stoppage of oil exploration commissioned by the
Maltese government in the seas around the Medina bank. Rumours were rife by
August 22" | two full days before two Sunday papers published a very guarded
and mild report about the incident. The story broke on the international media on
the 25" and government admitted to it on the 27" August.

When a Maltese member of parliament was arrested in Italy in 1987 everyone
knew within a few days but weeks passed before a paper dared publish the story.
He was later acquitted and the European Court of Human Rights declared the
arrest asanillega one.

The introduction of pluraism and the development of a more democratic
environment would make the above scenario much more difficult today. Even
today the grapevine continually produces both juicy (e.g. incidents about private
lives of public persons) and valid pieces of information (e.g. accusations about
corruption; real opinions of public figures in contrast to what they actually say in
public).

The relationship between the mass media and the aural oral media from the
perspective of the satisfaction of people sright to information can be described in
the following way:

=  When peopl€' s right to information is not satisfied through the mass media or
official sources it will be satisfied through these oral media. This is more
possible because of Malta’'s small size.

= While the media can be controlled, one can hardly envisage the control of
rumour and the grapevine. The power of the mass mediais therefore balanced;
and abuses can be checked.

= The reportage of a news item onthe mass media gives it a stature and perhaps
more credibility. On the other hand the oral aural media can give an enlarged,
embellished and sometimes distorted version of the original news item. It also
enhance the status of opinion leadership of the person giving the “secret”
information.



28.

On the other hand the country’s small size can put particular strains on the right to
information. In such a small country where everyone knows everyone else — and
very many are related to many others - it can sometimes be problematic for
journalists to cover and expose certain stories. The grapevine is effective to ferret
out information but it can aso be effective to stop the spread of information.

Thedigital divideand the RTI

29.

31

32.

While the established media eg. newspapers, radio and TV are universaly
available at a very reasonable cost, the new media e.g. Internet, are not so diffused
and are also more costly. The new media can thus make the diffuson of
information more selective and can limit people’'s right to information by
establishing a new division between those who have access and those who don't.
When and where this digital divide is not checked a division between the
information rich and poor can develop and the actudisation of the right to
information weakened.

. Internet use depends on computer use. Basing oneself on the figures collected

during 2002 one finds that 34% of the population or 105,000 people were using
computers (NSO, 2003). This shows a dight increase over the use made during
2000 when one finds that 32.2% of the Maltese or 99,000 use a personal computer
(NSO, 2002). On the other hand there was a considerable increase in the number
of people using the Internet. The same studies show that Internet users increased
from 61,000 (20% of the population) in 2000 to 82,880 (26.8% of the population)
during 2002.

The existence of adigital divide is evident. There are indications of regional, age,
gender and educational facets to this divide. There is aso a financial aspect
though only a minority of respondents give a financial reason for not having
access to the Internet. While households whose income is on the higher side have
much more access to the Internet than the rest only 9.7% give afinancial reason —
expensive hardware or expensive access - for not having access. The rest give a
“cultural” reason. Most (58.8%) say that such access is not required or that
content is not useful while 21.6% say that they lack confidence or skills (NSO,
2003).

It seem that the possible threats of the digital divide to the right to information are
more culturally than financially based. In October 2000 Government published a
white paper setting its vision and goals for its programme of e-government and its
plans to bridge the digital divide. Through its eMata Commission a number of
concrete measures are being taken with the aim of attacking the “cultural” reasons
put forward by most of those who do not use the Internet. Thousands are
participating in Internet and computer literacy courses which government is
organsing free of charge. Government is also offering a free email address to
each person who wants one. It is also setting up free public Internet access points
all over the Idland.

. The development of an advanced system of e-government has the potentia to

undermine the culture of secrecy that bureaucrats are usually famous for. In fact
more and more government information as well as government services are being



made available on the Internet. A particular service empowers people to lodge
suggestions, complaints or information request and also enables them to keep
track of their requests and any progress registered.

Conclusion

34. The interaction between societal and cultural factors as well as the influence of
technology give a particular dimension to the exercise of the right to information
in the idand state of Mata. The power of the mass media and their potential gate
keeping role of the RT | is balanced by the aural oral media which tend to be
more demoacratic as their “owners’ are the people. The traditionally powerful
ingtitutions jumped on the bandwagon of broadcasting pluralism hoping to
increase their presence and power. To a certain extent this proved successful and
enhanced their grip on the actualisation of the RTI. On the other hand it is
possible that the same broadcasting technology as well as the new media are
offering citizens the possibility to aternate between the role of oasis seekers,
especialy in times of political tension, to the role of wily contestants of the power
of the same ingtitutions. In the end will the standard bearers become a Trojan
horse?

Endnote

1. The Mediterranean Islands of Malta with a surface area of 316 km. sq. and a population of 381,000
are one of the smallest countries in the world, though one of the nost densely populated. The country
is made of the main island, Malta and a secondary island, Gozo. There are two political parties
represented in Parliament. The Partit Nazzjonalista, a member of the European Popular Party, isin
government. The Malta Labour Party, a member of the European Socialist Party, is in opposition. One
of the main differences between both political parties is their position about the European Union. The
Partit Nazzjonalistais in favour of joining the Union while the MLP is against A referendum held on
March 8 gave a majority of amost 54% in favour of accession. The main religion of Malta is
Catholicism with more than 95% of its inhabitants baptised in that religion and about two thirds going
to mass on Sunday. There are 2 dioceses, Malta and Gozo.

The writer:

Joseph Borg lecturesin communication studies at the University of Malta. He is a consultant to the
Board of Directors of Public Broadcasting Services Ltd and to the Rector of the University re the
University radio station. He was the founder and first Executive Chairman of RTK - the church owned
radio station- and of Media Centretill May 2000. He was the founder and editor of the weekly paper
IL-GENS. In the Eighties he introduced the study of media education programme in Church schools
and wrote some of the relevant textbooks. He was the first Maltese journalist to be awarded the Gold
Award for an extraordinary contribution to journalism and in December 2002 was made a Member of
the Order of Merit of Malta as a sign of appreciation for his contribution to the development of media
in Malta.



REFERENCES
Bagdigian, Ben H. (1997) The Media Monopoly (5. Edit.) Boston: Beacon Press.

Borg, J (1997) “Radio and Adult Education in Malta. Towards a Research Agenda.”
In G Badacchino and P Mayo Beyond Schooling. Adult Education in Malta. (pp. 129-
150) Malta: Mireva Publications.

Borg, J (2000) “Paul on Herzian Waves. Radio Broadcasting and Evangelisation in
Malta” In A A Zukowski and P Belanger (Eds.) Radio Presence. A Collection of
International Sories and Experiences. (pp.151-157) Brussels: UNDA.

Borg, J (2002) “The Democratisation of the Airwaves. Reflection on some cultural
and institutional effects of the introduction of radio pluralism.” Paper presented at the
9" Meeting of European Conference of Christian Radios held in Malta 14-17
November 2002.

Broadcasting Authority (1994) Annual Report. Malta: Broadcasting Authority
Broadcasting Authority (1995) Annual Report. Malta: Broadcasting Authority

Croteau, David, and Hoynes, William. (2002) Media/Society. Industries, Images, and
Audience. (3", Ed.) London: Pine Forge Press.

Frendo, H (1994) Maltese Journalism 1838-1992. An Historical Overview. Malta:
Press Club Publications.

Graff, R. d., (1983) Communications for National Development. Lessons from
Experience. Cambridge, Mass: Oelgeschlager, Gunn & Hain Publishers.

Hamelink, C. J. (1995) “Ethics for Media Users’, European Journal of
Communication, 10:4 pp. 497- 512.

Keane, John (1991) The Media and Democracy. Oxford: Polity.

Lichtenberg, J (ed.) (1990) Democracy and the Mass Media. Cambridge: Cambridge
University Press.

Maltalinks. (2002). Maltalinks Website Study. Retrieved December 19, 2002 from
www.maltalinks.com

McLuhan, M. (1969)Understanding Media. The Extensions of Man. New Jersey: A
Signet Book.

McManus, John H. (1994) Market-Driven Journalism. Let the Citizen Beware?
London: Sage Publications.

McQuail, Denis. (2000) Mass Communication Theory: An Introduction (4™ Ed.)
London: Sage Publications.



MISCO International (2001b) Newspaper Readership Survey. Malta: MISCO
International.

National Statistics Office (2002) Kultura 2000 — a survey of cultural participation.
Malta NSO

National Statistics Office (2003) Survey on the ICT usage in households 2002. Malta:
NSO

O'Neill, J. (1992) “Journalism in the Market Place”, pp. 1532 in Andrew Belsey and
Ruth Chadwick (eds) Ethical Issues in Journalism and the Media. London:;
Routledge.

Ong, Walter J. (1970) The Presence of the Word. New Y ork: A Clarion Book.

Vassalo, M (1999b) A Report and A Study of TV and Radio Audiences in Malta.
November 1999 Malta: Broadcasting Authority.

Vassallo, M (2000b) A Report and A Study of TV and Radio Audiences in Malta.
November 2000. Malta: Broadcasting Authority.

Vassallo, M (2001b) A Report and A Study of TV and Radio Audiences in Malta.
November 2001. Malta: Broadcasting Authority.

Vassalo, M (2002b) A Report and A Study of TV and Radio Audiences in Malta.
November 2002. Malta: Broadcasting Authority.

Wright, Charles R. (1986) Mass Communication, A Sociological Perspective (Thrid
Edition) New Y ork: Random House.



